söndag 5 december 2010

Första helgen i advent

Såhär en vecka efteråt kan jag bara fortfarande konstatera att förra helgen var en bra helg!

På lördagen var jag med och sjöng på Emils dop i Bromma kyrka. Valter och Edvin döptes också. Vi som skulle sjunga kom kvart i tolv för att hinna sjunga ihop oss. Låst i kyrkan! Jag visste att det skulle vara doplunch efteråt i sockenstugan, så vi tågade dit. Och mycket riktigt- där var en tjej och förberedde. Vi fick komma in. Värme och piano. Vad mer kan önskas?

Kvart över 12 gick vi ner till kyrkan igen och träffade damen som skulle spela, och så sjöng vi några gånger till. Gospelballaden "Tack Gud" acapella satt som en smäck. Den fina "Du omsluter mig" var ny för 3/4 av oss, så den var lite svajjigare. Som avslutningstrudelutt fick vi köra Dotter Sion, också acapella. Åh, det var så roligt! Vi stod längst bak och sjöng, så jag vet inte hur mycket det hördes. Men KUL var det.

Prästen är lite frikyrklig i sitt sätt, och det gillar jag. När Emil skulle döpas sa han "Härmed döper jag dig till... Nä. Det gör jag inte alls det. Det finns inget vatten!". Och så fram med vatten och börja om. Gladpiller i själen.

Hem via ICA. Jäst, mjöl, mjölk... Men JÄKLAR. Glömde saffran! Som tur var skulle sambon ut och köpa en sladd, så han köpte den gula kryddan. Puh.

Jag hade hämtat julböckerna på vinden. Alla noter! I vanliga fall är det bara mina altstämmor jag klinkar fram på pianot, så det var SÅ kul att spela lite igen. Det går hackigt och jag har inte tangenterna i känslominnet fullt ut, men det går lite, lite bättre för varje gång jag sätter mig. Det blir jag glad av!

På kvällen saffransbak med barnen. Mys! Jag gjorde tråkiga S-bullar. De gjorde katter och sniglar och gravstenar och ormar och jagvetintevad.

Upp tidigt på söndagen och iväg till gudstjänsten. Inte ett dugg laddad. Det visade sig att fisktemat kommit av sig, så det var "bara" en familjegudstjänst på Adventstema. Det sjöngs och sjöngs och sjöngs. Barnkören är ju jättesöt, och kyrkan var full. En sopran var sjuk, så jag fick hoppa in och sjunga melodi på den fyrstämmiga Dotter Sion (högt!) och mezzostämman på damkörssättningen av densamma. Det var ju inte igår. Men det gick ganska bra. Och kul är det med lite lagoma utmaningar! : )

Hem igen. Pepparkaksbak på schemat. Sonens kompis C kom och killarna härjade. Dottern och jag angrep degen. Efter ett tag ville grabbarna också vara med. Jag kavlade och de tog ut kakorna. Perfekt. Jag Ä L S K A R mitt nya kök!! Det kunde absolut varit en arbetsbänk större eller en köksö effektivare, men det FUNKADE med tre barn och en jättedeg! Tant Harriets, för övrigt. Världens bästa pepparkaksrecept.

Bäst vi bakade kom Cs mamma, och vi fikade med lussebullar och nygräddade pepparkakor och tända adventsljus. Mera mys!!!

Till middag blev det hämtpizza. Nån måtta får det vara på köksnötandet! : )

En underbar helg. Snöigt, kallt, sjungit adventssånger, spelat julsånger på pianot, bakat, varit med barnen, tänt ljus. Hjärteglädje!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar