söndag 19 december 2010

Sista fredagen för jul

En del dagar funkar allt, andra bestämmer sig marginalerna för att skoja till det lite.

Reda i torsdags kväll hade jag en "marginalerna- på- lite- fel- sida-upplevelse"kom jag iväg alldeles för sent från jobbet, och i den snöiga vardagen som gällt de senaste veckorna flyter trafiken extra sent. Kl 5 skulle vi vara och klippa barn. Prick fem var jag på dagis.... Jag ringde och frissan sa "det gör ingenting" för hon var inte klar med första kunden. In och hämta L. Jag frågade "kan du vara själv hos Inger när jag hämtar brorsan?". Hon sa, med sin så typiska självklarhet "Det kan jag. Jag älskar Inger- hon är snäll". Det hade A L D R I G funkat med storebror! Så jag lämnade henne hos frissan, hämtade R, kom tillbaka till frissan precis när Inger tog fram nackspegeln för att visa dottern det toppklippta svallet. En styck liten dotter ska ha L Å N G T hår. Det ska en styck son också, så det var inte många mm som fick kapas där, inte.

Vi handlade på Sunk-konsum bredvid frisören. Hem, laga Lina-mat. Kyckling. Juniorerna var måttligt imponerade. Jag åt lutfisk. Det var ju ännu värre...

Tjugo över sju kom sambon, halv åtta kom första mamman och några minuter senare mamma två. Vi fikade och planerade för julavslutningsfikat till halv tio. Jobbade till midnatt.

Upp till platsbesök kl 8. När jag kom fram var ALLA parkeringar slut, så jag blev tio minuter sen innan jag hittat nån plats och pulsat tillbaka. Håhå jaja.

Resten av jobbdan RUSADE. Jag skulle köpa choklad på Choklad- och lakritsbutiken på St Eriksgatan, och så skulle jag vara 3 på dagis. Pappan som fixade glöggen är föräldraledig, så han hämtar storebror kl 3. OK. Mamma K- mamma till Ls bästa kompis- hade erbjudit sig att hjälpa till, så hon hade köpt presentpåsar. Dem skulle jag hämta. Strax före tre svängde jag in på hennes gata, 300 m från dagis. In, hämta påsar. Jag hade försökt ringa pappan, men han hade ringt från dolt nummer och fanns inte på Eniro, så nä. Det sket sig.

Sen skulle jag backa in på deras infart för att vända runt. Gatan var oplogad, och det var inga vallar nånstans längs deras sida. På motsatta däremot var det plogvall, och den ville jag ju inte hamna i. Jag backade, körde fram, backade, körde fram, backade, körde... Inte fram. Hjulen bara spann.

Jag satt fast. Bilen gled lite bakåt och när jag skulle försöka komma ut var det 15 cm mellan bildörren och lykstolpen/tagg-häcken. Jag kom nästan inte ut!

Tillslut kom jag ut, hämtade mamma K, letade skyffel. Uppdrag få loss bil. En bil som jag fick lirka min in i och ut ur varje försök.

Vi skulle gunga loss den. Infarten lutar bakåt, rakt in mot gräsmattan. Jag såg framför mig hur bilen i sakta mak rullade baklänges in i deras rosenrabatt och ut på tomten...

Jag pressade mig in vid bildörren för att kunna vrida på ratten och ha koll på handbromsen. Vi började gunga bil. Den öppna bildörren var ca tre cm från stolpen varje tillbakagung, så nä. Tanken på att få en mosad dörr var inte tilltalande.

En granndam kom ut. Tre kvinnor på en Volvo. Det var S K I T L Ä S K I G T att stå bakom och putta på! Det är inte kul när en V70 gungar tillbaka och man står där, ensam i en bakhal, smålutande backe. Brrr. Vi grävde och puttade. Så, tillslut kom bilen loss. Det tog 25 min.

Teori? På gatan var det hårdkörd yta, men utanför var det bara mjuk blötsnö. Där sjönk framdäcken ner, och sen fanns det inget fäste. Jag hade ju märkt på vägen dit att hjulen släppte, så det var halt. Tjoho. En upplevelse jag kunde varit utan. Åtminstone just då, med en tid att passa och inget telefonnr.

Jag var halv fyra på dagis. I trappan mötte jag en pappa som ringde i sin mobil. Jag insåg att det var The pappa innan det började burra i min ficka. Så allt löste sig. Men jäklar- jag var helt slut efter det!

Hämtade son och for hem till dottern som varit hemma med mormor.

Vi skulle ha fått en DHL-paket med barnens julklappar på dan, och där låg en sån försändelse på köksbordet. "Så bra", tänkte jag, och sjönk ner i TV-soffan framför Prins Caspian tillsammans med barnen.

Sambon kom hem vid halvsjusnåret. Och blev jättearg. Det var FEL paket. Eller, det var julkorten, inte julklapparna. De hade DESSUTOM tagit fullmakten "varsågod att lämna på trappan" som suttit på ytterdörrn och gällde julklappspaketet, så de som skulle lämnat det paketet hade inte kunnat lämna det. Han blev SKITARG på mig för att jag inte kollat.

Mäh.

Sen härjade han en stund, och så åkte han till Arlanda, för se där kunde man hämta ut dem. Gratis hemleverans blev en T o R Arlanda sista fredagen före jul.

Efter mat och lite raw choklad skjutsade jag hem mamma. Sen skulle jag lägga ut en dokumentation på en projektserver. Det GICK bara inte. Försökte maila den via jobbets webbmail, också. Efter fem försök gav jag upp. Och gick och la mig.

När det busar runtomkring får man väl försöka se till att ha sömnmarginarlerna på sin sida...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar