lördag 5 mars 2011

Fredag utanför principerna

Vi fick låna Klara en natt och en dag. Igår stod Vasamuseet på programmet, och efter många om och men kom vi iväg. Buss, T-bana, färja, promenad. Redan där nånstans börjar man ha sagt "nej,nu räcker det" tillräckligt många gånger... Jag hade med lite kex, russin och saft som vi fikade på innan vi började gå runt. Barnen hittade en trappa/ läktare längst ner. Där sprangd de en halvtimme. Minst. Jag strosade runt och låtsades som om jag inte kände de barn som gjorde mest ljud i hela huset...

Vid tre käkade vi. Jag åt en macka och barnen köttbullar och potatis. Till efterrätt varsinn chokladboll. R köpte en som var hälften så stor som kokosbollarna och chokladdoppad. Den visade sig smaka arrak, så den ratade han snabbt. Han fick faktiskt köpa en muffins istället.

Och nä, jag slänger inte en hel chokladboll, så jag avnjöt den i små bitar. Tät, nästan kladdig konsistens. God. Fast onyttig, såklart.

O hämtade oss, och via ett kiss-stopp på Norrmalmstorgs McD åkte vi hem och var hemma fem i fem. En dusch medan Ola skjutsade hem K och köpte pizza. 1734 satte jag mig för första gången bakom ratten i röda Audi A4 Qattron. Nervöst!

Kl 1800 anlände jag till adressen i Järfälla. Bilen är jättelätt att köra, men alla reglage är ju annorlunda än Volvon, vilket ställer till det lite.

Plockade upp G på vägen så att vi kom samtidigt. Det blev parmalindad sparris och canelloni med skinka och squash. Gris i kubik. Fast så heligt med mitt grisande är det inte att jag säger det till värdinnan. Jag TÅL ju gris, och mina ekologiska grublerier har ju många andra uttryckssätt.

Efterrätten var vit chokladpannacotta och björnbärspuré. Supergott, och inte mer socker än i chokladen.

Vi blev kvar till halv tolv, och jag körde G tillbaka till gatan i närheten av Råsunda fotbollsstadion.

Det blev en dag med både socker och gris, men faktiskt. Jag har inte ett dugg dåligt samvete. Jag har en ny dag med bra val framför mig.

Ikväll blir det Leva Livet på ChinaTeatern och middag på stan. Hm. Undrar var man käkar gott nuförtiden?! : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar