måndag 28 mars 2011

Vårvintermånad på upphällningen

Såg att jag skrev sist 5 mars. Det är 23 dagar sen. Tre och en halv vecka. Sen dess har jag ägnat min bloggtid åt husbloggen och badrumsbyggandet.

Badrumsrenoverandet har slitit och sliter fortfarande. Vår sängar står i barnens rum, så någon plats att leka finns inte. Utom i vardagsrummet. Dels är det alltså kaos överallt, dels kan de inte ta hem kompisar. Det ena är stressande, det andra ger dåligt samvete och en annan typ av stress i mammasjälen. Vi tror att det kanske, kanske är tre veckor kvar av renoverandet.

Min sockerfria marsmånad sket sig. Såklart. Så trött, så omotiverad. Med solen och den bortsmälta snön vaknar rörelselusten. O fixade min cykel hjälpligt i lördags. Det var underbart att återigen kunna cykla med barnen och till söndagens körsjungande i kyrkan! Cykeln behöver dock en hel del TLC. Det prioriterades bort i höstas. Bromsar behöver bytas, vajrar ses över och sadel bytas. Sen så ska den nog kunna tjänstgöra ett tag till. Den börjar få några år på nacken nu, käraste hojen. Typ 12...

Läser Ellas blogg och sen i Saras om att det tar tre veckor att skapa nya vanor. Lagom till påsk, alltså. Låter som en bra utmaning!

Vad vill jag ändra i mina vanor?
1) återgå till sockerbegränsande diet
2) minska intaget av tomma kalorier (för miljön och hälsan)
3) promenera, cykla eller på annat sätt träna något litet varje dag.

Saker som jag faktiskt är ganska van vid sen några månader är:
4) komma i säng i hyfsad tid
5) göra matlådor istället för att äta ute
6) använda det som finns i kylen för att minska mängden hushållssopor
7) gå istället för att ta bilen

Saker som jag börjat få styr på:
8) morgon- och kvällstvätt av ansikte. Nytt krig mot pormaskarna är påbörjat!

Eftersom jag har fem bevis för att det går att ändra vanor så borde de första tre vara ganska lätta. Ska fokusera på det nästa gång jag kan mörda för en Polly.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar