fredag 28 januari 2011

Fredagsfundering på bussen om unga och yngre kvinnor

Först satt jag där och tänkte på två unga kvinnor som tränar, bloggar och kämpar med kilon. Den ena har jag haft nöjet att träffa live i Åre för två år sen, den andra har jag bara träffat i bloggvärlden.

De är ambitiösa, kloka, starka, initiativrika, verbala, sociala. Precis den sortens förebilder tonåriga tjejer behöver. Det pinnsmalt, blekt anorektiska, självnedtryckande, njutningsvägrande kan inte vara det som ska vara normen. Uthålligt, starkt, livsbejakande, eftertänksamt borde vara det normala, det som varenda mamma och pappa vill uppfostra sina ungar till. Men det är "fint" att vara smal och "fult" att ha BMI över 25. De båda tjejerna jag tänker på faller därmed utanför fin-normen. Och de kämpar med mat och med vikt, vilket naturligtvis är helt OK om man gör det för SIN skull, för att orka bättre eller kunna möta ett löppass lättare, men inte bara för att man väger mer än "alla andra".

På bussen satt också en massa tonåringar på väg till skolan, och mina tankar for vidare. Puder, smink. Precis som mina jämnåriga för 25 år sen, fast då gällde permanentat hår. Mobiltelefoner fanns såklart inte, och det var freestylar istf MP3. Men annars- unga små tjejer stöpta i samma form. Långt slängigt hår, likadana jackor, likadana kläder. Så uniformt. Precis som då. Ja, fast inte jag då, som alltid varit 20 cm längre och 30 kg tyngre än de andra. Och MÖRKHÅRIG.

Inte mycket ändras. Jag sörjer de konstiga idealen som ligger som nån form av kulturell sörja över kvinnor än idag, och jag fasar för att det ska bli jobbigt för min dotter nu när hon växer upp. Hon är typiskt INTE smal; hon är rund hela hon med muskulös rygg och kraftiga, starka ben, hon är inte ljuvsöt men social, glad, kreativ, empatiskt och älskar hela världen. Naturligtvis är hon sötaste femåringen i världen enligt mig, men om världen anser att det är fel med runt och udda, vad spelar en mammas obrottsliga kärlek och livsinsikt för roll?

Gode Gud låt tjejer få vara som de är om 10 år när hon är tonåring. Låt tjejer få vara starka och stolta och må bra bara för att de faktiskt ÄR bra.

Jag hoppas att min L blir som de där två tjejerna och de tjejer som finns i deras nätverk. Starka, träningsglada, uthålliga, sociala, verbala. Och att hon bibehåller sin starka tro på sig själv och att hon är bra precis just som hon är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar