onsdag 21 mars 2012

Kikärtssoppa!

Brukarna med kikärter har länge stått och glott på mig i matkällaren. Häromdan tänkte jag "soppa!". Och i förrgår öppnade jag och läste- av en slump- Buffétidningen som kom för ett bra tag sen men som legat i läsa-nån-annan-gång-högen. Där FANNS en kikärtssoppa! HA! Det skulle alltså gå att göra soppa på de små krabaterna!

Jag slängde ett öga på receptet och insåg att jag inte skulle orka handla nån salladslök. Så det blev såhär:

2 hackade gula lökar frästes i 1 msk kokosolja. I med 2 rivna morötter och 2 rivna vitlöksklyftor och fortsätt fräsa 5 min. På med 1 msk spiskummin, 2 tsk koriander, 1-2 tsk chilipulver, salt och vitpeppar. Smula över 2 kycklingbuljongtärningar. Slå på 1 dl vitt vin (fanns kvar en slatt i kylen sen helgen!). Puttra litegrann. Häll på 6 dl (kokande) vatten. Låt alltihop puttra 5-10 minuter. Mixa med mixerstav. Smaka av med salt, späd ev med mer vatten. Serveras med en klick turkisk yoghurt.

Allt utom kryddorna var eko. Bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar