onsdag 6 oktober 2010

Mandeläggkaka i GI- modell?

Det skulle BAKAS till sonens skolmarknad imorgon. Jagade fram ett "kärleksmumsrecept" i kokboken. Kakan blev konstig och glasyren VÄLDIGT rinnig. Receptets uppmaning "Förvaras kallt" ska man allt ta på allvar...

Sen sockerkaka. Smeten liksom skar sig? Mäh- den kakan har jag gjort hundramiljoner gånger, med ett extra ägg precis som pappa? Den blev jättekonstig. Gjorde en till. Smeten blev inte lika konstig, men inte blev kakan bra för det.

Jag förstår inte. Men jag skyller på äggen!

Så skulle något göras av de mixade mandelresterna från mandelmjölken. Följande lilla experiment blev det:

Kokade upp 2 dl mellanmjölk. Lät det svalna. Rörde i 1 dl vispgrädde och 3 ägg. Inte vispa, röra, och så i med mandelmixet (en 200 g påse). Ned med smeten i en ugnsform och så pudra över lite kanel. Skjuts in i ca 200grader typ 30 minuter.

Inget mjöl, inget socker. Måste väl betraktas som GI?! Jag hade tänkt att jag skulle ha Keso i också, men se det glömde jag.

Den smakade som jag tänkt mig- tror att den skulle vara en höjdare med lite hallon, t ex. Eller lite vispad grädde och lite honung. Eller kanske lite riven citron i smeten?

Det blev 30 min stretch framför TVn också. Nu BORDE jag läsa jobbgrejer. Men jag tänker faktiskt sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar